sobota 14. března 2015

Prvýkrát na fatbike - čistá a nefalšovaná radosť !!!

Záležitosť tlstých kolies ma ako bajkera milujúceho jazdu na snehu zaujala už v článkoch a na fotografiách. Vyskúšať si snežné kolo som túžil už minulú zimu, keď som sa hlásil na kemp Jana Kopku. Snehu bolo ale vtedy málo a tak som to vypustil. Súčasná zima nám nadelila snehu dosti a tak som sa do toho pustil. Nakoniec som si zapožičal na celý víkend snehoborec TREK Farley z brnenskej predajne Bikeplac. Doba zapožičania je od piatku až do pondelka 18:00, takže vlastne plné tri dni. V dobe môjho rozhodnutia sa v nížinách už oteplilo a tak sa rozhodujeme vyraziť do česko-moravského pohoria Jeseníky.




Už pri vyzdvihnutí snowbajku v predajni ma pri poťažkaní veľmi príjemne prekvapuje hmotnosť-vraj do 14kg a tie balóny na kolesách pôsobia ako vzduchové bubliny, ktoré nadľahčujú celý bicykel. Geometria mi sedí ako uliata, žiadne úpravy ani netreba a tak s pocitom ako keď dieťa dostane novú neokukanú hračku, nakladám bajk do auta.
 

Pri našom výjazde v Jeseníkoch je snehu habadej. Prvý deň sa vydávame z Červenohorského sedla na Praděd a ideme po strojovo upravenej širokej ceste, kde sú aj stopy pre bežkárov. Sme traja, ja na fatbiku, moja priateľka na trailovom bajku a kamarát má 29" fulla. Takže tri rôzne bicykle, to bude zaujímavé porovnanie.


Sneh je udusaný a má tvrdý podklad a tak plynulým stúpaním mierime k najvyššiemu vrcholu Jeseníkov. Medzi bežkármi budí snehostroj pozornosť. Niektorí sa vypytujú a povzbudzujú, no nájdu sa aj takí, ktorým sa bicykle na trati nepáčia. Stopu im však neničíme, cesta je dosť široká pre všetkých a tak ma ich reakcie nechávajú chladným.


Po rokoch jazdenia na odpružených bicykloch je pre mňa zmenou, že bike je FULL HT čiže úplne pevný = nepruží :-) Veľmi som si túžil tento pekelný stroj vyskúšať, od fatbike som nečakal som nič a dostalo sa mi priehrštie radosti a nadšenia!


No dobre, niečo predsa len. Myslel som si, že tie balónovité pneumatiky budú viacej pružiť. Nie je to tak a ako písali už iní predomnou, v náročnejšom teréne bude cítiť nárazy do rúk. Fatbike s odpruženou vidlicou by som chcel tiež odskúšať a porovnať si to. No napriek pevnosti nemám problém. Mám celoodpružený bike, mám HT bike a jazdil som BMX. Žiada si to len viac filtrovať nerovnosti telom, rukami a nohami a teda spolupracovať s bikom.


Odozva na šlapanie do pedálov je skvelá hlavne vďaka vyššie spomenutému - váhe a pevnej stavbe. Radosť dupať! Široké pneu sa omnoho menej boria ako na bežnom biku a tam kde sa moji priatelia narobia a potrápia, tam si ja šlapem v pohode. Vo väčšom stúpaní už oni tlačia a ja sa ešte veziem. Áno, je cítiť a vidieť rozdiel medzi bežným bicyklom a fatbikom úplne evidentne.


A keďže ma to láka aj do hlbšieho snehu, pri príležitosti to skúšam a výsledkom je pád a už sa váľam v snehu. Ďalšou pravdou teda je, že fatbike si razí cestu lepšie, ale určite nezdolá všetko! Pri skúške ísť stopou len od bežiek bez pevného podkladu sa nechytá ani snowbike a prepadá sa. Ale zato sa krásne tlačí vďaka balónom :-)


 Skúšal som podľa doporučení laborovať aj s tlakom v pneu, postupne som upúšťal a zistil som že pri príliš malom tlaku je ovládateľnosť už cítiť pri točení rajdami aj na snehu. Na povrchu bez snehu je totiž cítiť veľká styčná plocha pneumatiky so zemou a ide ťažšie točiť rajdami, čo ale vôbec necítiť pri jazde na snehu. Nemal som hustilku s tlakomerom, ale pri vrátení do predajne sme namerali tlak v kolesách okolo medzi 12-15 PSi.


V nedeľu vyrážame už len vo dvojici a rozhodujem sa, že natočíme video. Trasu plánuje priateľka a ja dopredu vyzradím,že vyšla fantasticky! Štartujeme z obce Ostružná a stúpame po NÁDHERNE vyjazdenom a úhľadnom traile na horský vrchol Šerák. Je to stále do kopca ale tak plynule, že sa všetko dá vyšlapať a dobre sa ide aj priateľke na trailovom biku. Dnes sa žiadne laborovanie s tlakom nekoná ani nič také a tak ostáva len čistá radosť z jazdenia ...


Občas vykukne slnko, no vo vrcholových partiách začína fúkať vietor a postupne sa k nemu pridáva aj hmla. To sme už ale pomaly pod vrcholom a na Chate Jiřího na Šeráku ležiacej v nadmorskej výške 1351 m n.m. Tam, aby sme mali bicykle pod dohľadom, pre nás dokonca otvorili myslivecký salónek a my sme za takúto pohostinnosť a chvíle v teple neskutočne vďační. Skoro prázdna chata, dobré jedlo a pitie, za oknami sa prevaľuje hmla a my ako bajkeri vo sne! 
 

Nastáva rozhodnutie ako ďalej. Vzhľadom k silnému vetru, hmle a slabej viditeľnosti je to jasné. Ten úchvatný trailík si
dáme aj dole kopcom! Nebudem sa tu priveľmi rozpisovať, ale nasledujúce chvíľky sú pre nás naplnené eufóriou, vytržením a smejúcimi sa očami ... a tak to bolo skoro celú cestu, proste niečo extra, niečo čo sa nepošťastí hocikedy. Ďakujeme prozreteľnosti.


Fatbike TREK Farley má veľkosť rámu 18,5", pohon 2x10, je veľmi pohodlný, výborne ovládateľný, krásne spracovaný a nevyskytol sa žiaden technický problém.


Ako milovník jazdenia na snehu tu s čistým srdcom prehlasujem, že tento fatbike ma chytil za srdce a z pohľadu jazdca je to pre mňa najsilnejší zážitok za posledné roky, trúfam si povedať od prechodu z HT a objavenia celoodpruženého bajku.


Stále cítim ako letíme dolu kopcom, s jednou rukou na rajdoch, v druhej ruke foťák ... s fatbike pohoda :-)

RiDE FAT, WINTERACTIVE 2015 *

Žádné komentáře:

Okomentovat